Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2010

ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ - Α΄ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ (στ. 278 – 331) ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Σύγκρουση του Κρέοντα με το Φύλακα και με το Χορό.


ΚΡΕΟΝΤΑΣ: Πάψε, προτού κι εμένα με γεμίσεις με οργή με τα λόγια σου, μήπως αποδειχτείς άμυαλος αν και είσαι γέρος• γιατί ξεστομίζεις ανυπόφορα πράγματα, λέγοντας ότι οι θεοί προνοούν γι’ αυτόν εδώ το νεκρό• για ποιο λόγο (προνοούν), μήπως επειδή τον τιμούν ως ευεργέτη έθαψαν αυτόν που ήρθε να πυρπολήσει τους περίστυλους ναούς και τα αφιερώματα και να ρημώσει τη γη και να καταλύσει τους νόμους; Ή μήπως βλέπεις οι θεοί να τιμούν τους κακούς; Δεν είναι δυνατό• αλλά από την πρώτη στιγμή της βασιλείας μου κάποιοι στην πόλη που με δυσκολία υπέφεραν τη διαταγή μου, σιγομουρμούριζαν εναντίον μου κρυφά, κουνώντας το κεφάλι, κι ούτε έβαζαν υπάκουα τον τράχηλο κάτω από το ζυγό, όπως πρέπει, ώστε να πειθαρχήσουν σ’ εμένα. Αυτοί γνωρίζω πολύ καλά ότι τα έκαναν αυτά, επειδή παρασύρθηκαν με χρήματα απ’ αυτούς εδώ. Γιατί κανένας άλλος θεσμός δε φύτρωσε στους ανθρώπους τόσο κακός όσο το χρήμα• αυτό και πόλεις κυριεύει, αυτό κι ανθρώπους ξεσπιτώνει, αυτό καθοδηγεί και διαστρέφει τις δίκαιες γνώμες των ανθρώπων να στρέφονται σε αισχρές πράξεις• και δείχνει στους ανθρώπους να κάνουν πανουργίες και κάθε ανόσιο έργο να γνωρίζουν. Όσοι όμως πληρώθηκαν κι έκαναν αυτά , αργά ή γρήγορα πέτυχαν ώστε να τιμωρηθούν. Αλλά, αν ακόμη τιμώ και σέβομαι το Δία, καλά κατάλαβέ το, με όρκο σου το λέω, αν δε βρείτε και μου παρουσιάσετε το δράστη αυτής της ταφής, δε θα είναι αρκετός για σας μόνος ο θάνατος, πριν ζωντανοί στην κρεμάλα φανερώσετε αυτή την παρανομία, για να μάθετε από πού πρέπει να ζητάτε το κέρδος και στο εξής από εκεί να το αρπάζετε, και για να καταλάβετε ότι δεν πρέπει να αγαπάτε να κερδίζετε από παντού. Γιατί μπορείς να δεις τους περισσότερους από τα παράνομα κέρδη να καταστρέφονται παρά να έχουν σωθεί.

ΦΥΛΑΚΑΣ: Θα μου επιτρέψεις να μιλήσω ή χωρίς να πω τίποτε άλλο να κάνω στροφή και να φύγω;

ΚΡΕΟΝΤΑΣ: Δεν καταλαβαίνεις ότι και τώρα μιλάς ενοχλητικά;

ΦΥΛΑΚΑΣ: Στα αυτιά ή στην ψυχή ενοχλείσαι;

ΚΡΕΟΝΤΑΣ: Τι λοιπόν, καθορίζεις πού βρίσκεται η λύπη μου;

ΦΥΛΑΚΑΣ: Ο δράστης ταράζει την ψυχή σου, ενώ εγώ τα αυτιά σου.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ: Αλίμονο, πόσο φαίνεσαι ότι γεννήθηκες φλύαρος.
ΦΥΛΑΚΑΣ: Σε καμιά περίπτωση δεν έχω κάνει αυτή την πράξη.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ: (Ναι, την έκανες) και μάλιστα αφού πούλησες την ψυχή σου για χρήματα.

ΦΥΛΑΚΑΣ: Αλίμονο! Αλήθεια είναι φοβερό να σχηματίζει εσφαλμένες αντιλήψεις εκείνος που παίρνει αποφάσεις.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ: Κάνε τον έξυπνο τώρα με τη λέξη ‘δόξα’• αν όμως δε μου αποκαλύψετε τους δράστες αυτής της πράξης, θα ομολογήσετε ότι τα ανέντιμα κέρδη φέρνουν συμφορές.

ΦΥΛΑΚΑΣ: Μακάρι να βρεθεί (ο δράστης) και κάτι περισσότερο• είτε όμως συλληφθεί είτε όχι, αυτό βέβαια θα το κρίνει η τύχη, με κανένα τρόπο εσύ δε θα με δεις να ξανάρθω εδώ. Γιατί και τώρα που σώθηκα χωρίς να το περιμένω και να το ελπίζω, οφείλω στους θεούς μεγάλη ευγνωμοσύνη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου